вівторок, 29 серпня 2017 р.

Оновлена НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА З ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ для загальноосвітніх навчальних закладів 5–9 класи

Міністерство освіти і науки України
 НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА

З ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ
для загальноосвітніх навчальних закладів  5–9 класи   2012 рік оновлена програма відповідно до наказу № 52 Міністерства освіти і науки України від 13.01.2017 р.  та наказу №201 від 10.02.2017:





Навчальна програма з фізичної культури для 5–9 класів загальноосвітніх навчальних закладів підготовлена робочою групою у 2012 році:
Т. Ю. Круцевич завідувач кафедри теорії і методики фізичного виховання, рекреації та оздоровчої  фізичної культури Національного університету фізичного виховання і спорту України, доктор наук з фізичного виховання і спорту, професор (голова робочої групи)
Л. А. Галенкоучитель ліцею № 38 м. Києва
В. В. Деревянко – начальник відділу Інституту інноваційних технологій та змісту освіти МОНмолодьспорту України
С. М. Дятленко начальник відділу нормативного забезпечення та організаційної роботи МОНмолодьспорту України
А. І. Ільченко начальник Київського обласного управління з фізичного виховання та спорту
Н. С. Кравченко викладач кафедри життєвих компетентностей Львівського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти, заслужений учитель України
І. Х. Турчик доцент Дрогобицького державного педагогічного університету ім. Івана Франка, кандидат наук з фізичного виховання і спорту
С. М. Чешейко учитель ЗОШ № 78 м. Києва, заслужений учитель України
Робоча група,  яка здійснила оновлення програми відповідно до наказу № 52 Міністерства освіти і науки України від 13.01.2017 р.  та наказу №201 від 10.02.2017:
М. В. Тимчик – доцент кафедри теорії і методики фізичного виховання Факультету фізичного виховання та спорту НПУ імені М.П. Драгоманова, кандидат педагогічних наук (голова роб. групи)
Є. Ю. Алексєйчук - учитель СШ № 2 ім. Д. Карбишева м. Києва, старший вчитель
В. В. Деревянко – завідувач сектору наукового та навчально-методичного забезпечення змісту суспільної, громадянської та технологічної освіти відділу наукового та навчально-методичного забезпечення змісту загальної середньої освіти в Новій українській школі ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти»
Т. А. Дмітрієва – учитель ЗОШ І-ІІІ ст. № 78 м. Києва, вчитель-методист
Е. А. Єрьоменко – професор кафедри фізичного виховання та спорту Інституту спеціальної бойової і фізичної підготовки та реабілітації Університету державної фіскальної служби, кандидат педагогічних наук
І. Р. Захарчук – завідувач спортивного відд. Українського держ. центру позашкільної освіти
О. М.Лакіза – в.о. завідувача кафедри філософії освіти та управління КВНЗ Київської обласної ради «Академія неперервної освіти», кандидат педагогічних наук
В. О. Сілкова – учитель ЗОШ І-ІІІ ст. № 306 м. Києва, вчитель-методист
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Навчання фізичної культури в основній школі спрямоване на досягнення загальної мети базової загальної середньої освіти, що полягає у розвиткові і соціалізації особистості учнів, формуванні їхньої національної самосвідомості, загальної культури, світоглядних орієнтирів, екологічного стилю мислення і поведінки, творчих здібностей, дослідницьких і життєзабезпечувальних навичок, здатності до саморозвитку й самонавчання в умовах глобальних змін і викликів.
Випускник основної школи – це патріот України, який знає її історію; носій української культури, який поважає культуру інших народів; компетентний мовець, що вільно спілкується державною мовою, володіє також рідною (у разі відмінності) й однією чи кількома іноземними мовами, має бажання і здатність до самоосвіти, виявляє активність і відповідальність у громадському й особистому житті, здатний до підприємливості й ініціативності, має уявлення про світобудову, бережно ставиться до природи, безпечно й доцільно використовує досягнення науки і техніки, дотримується здорового способу життя.
Мета реалізовується комплексом таких навчальних, оздоровчих і виховних завдань:
– формування загальних уявлень про фізичну культуру, її значення в житті людини, збереження та зміцнення здоров’я, фізичного розвитку;
розширення рухового досвіду, вдосконалення навичок життєво необхідних рухових дій, використання їх у повсякденній та ігровій діяльності;
– розширення функціональних можливостей організму дитини через цілеспрямований розвиток основних фізичних якостей і природних здібностей;
формування ціннісних орієнтацій щодо використання фізичних вправ як одного з головних чинників здорового способу життя;
– формування практичних навичок для самостійних занять фізичними вправами та проведення активного відпочинку;
- формування високих моральних якостей.
Вклад предмета у формування ключових компетентностей.

Ключові компетентності
Компоненти
1
Спілкування державною (і рідною у разі відмінності) мовами
Уміння:
правильно використовувати термінологічний апарат, спілкуватися в різних ситуаціях під час занять фізичною культурою і спортом, за допомогою спілкування розв’язувати конфлікти, популяризувати ідеї фізичної культури і спорту мовними засобами.
Ставлення:
усвідомлення ролі фізичної культури для гармонійного розвитку особистості, пошанування національних традицій у фізичному вихованні, українському спортивному русі.
Навчальні ресурси:
інформація про історію спортивного руху в Україні та українську спортивну термінологію.
2
Спілкування іноземними мовами.
Уміння:
за допомогою іноземної мови спілкуватися про фізичну культуру, її значення для самореалізації людини, писати тексти іноземною мовою про власні спортивні захоплення, шукати інформацію в іноземних джерелах про ефективні оздоровчі програми, спортивні новини.
Ставлення:
усвідомлення ролі іноземної мови як мови міжнародного спілкування у спорті.
Навчальні ресурси:
спортивні новини іноземною мовою, спортивна термінологія.
3
Математична компетентність.
Уміння:
використовувати математичні методи під час занять фізичною культурою, для створення індивідуальних фізкультурно-оздоровчих програм, здійснення самооцінювання власного фізичного стану, вести рахунок при проведенні змагань у різних видах спорту, здійснювати підрахунок та аналізувати частоту серцевих скорочень у стані спокою та під час фізичних навантажень, розраховувати зусилля для досягнення мети, аналізуючи швидкість, відстань, траєкторію, тощо.
Ставлення:
усвідомлення важливості математичного мислення для фізкультурно-оздоровчої та спортивної діяльності.
Навчальні ресурси:
завдання на подолання відстані, створення меню раціонального харчування.
4
Основні компетентності у природничих науках і технологіях.
Уміння:
організовувати та здійснювати туристичні мандрівки;
застосовувати інноваційні технології для покращення здоров’я;
виконувати різні фізичні вправи в умовах природного середовища, використовувати сили природи в процесі занять із фізичної культури.
Ставлення:
розуміння гармонійної взаємодії людини і природи, сприймання екологічного довкілля як ідеального простору для реалізації фізичної активності людини, ціннісне ставлення до навколишнього середовища як до потенційного джерела здоров’я, усвідомлення важливості бережливого природокористування.
Навчальні ресурси:
туристичні мандрівки, фізичні вправи на свіжому повітрі, засоби загартовування, сучасні фітнес-технології.
5
Інформаційно-цифрова компетентність
Уміння:
використовувати цифрові пристрої для навчання техніки рухових навичок, фізичних вправ, оцінювання власного фізичного стану, моніторингу рухової активності.
Ставлення:
усвідомлення впливу інформаційних та комунікаційних технологій і пристроїв на здоров’я людини, переваг та ризиків їх застосування; розуміння проблем та наслідків комп'ютерної залежності.
Навчальні ресурси:
комп’ютерні програми для корекції фізичного стану, майстер-класи з різних видів спорту, відеоуроки та відеоролики про проведення різних форм фізкультурно-оздоровчих занять.
6
Уміння вчитися впродовж життя
Уміння:
розв’язувати проблемні завдання у сфері фізичної культури і спорту;
досягати конкретних цілей у фізичному самовдосконаленні; розробляти індивідуальні оздоровчі програми з урахуванням власних можливостей, мотивів та потреб;
шукати, аналізувати та систематизувати інформацію у сфері фізичної культури та спорту.
Ставлення:
розуміння потреби постійного фізичного вдосконалення.
Навчальні ресурси:
приклади індивідуальних фізкультурно-оздоровчих програм.
7
Ініціативність і підприємливість
Уміння:
боротися, здобувати чесну перемогу та з гідністю приймати поразку, контролювати свої емоції, організовувати свій час і мобілізувати ресурси, оцінювати власні можливості в процесі рухової діяльності, реалізовувати різні ролі в ігрових ситуаціях, відповідати за власні рішення, користуватися власними перевагами і визнавати недоліки у тактичних діях у різних видах спорту, планувати та реалізовувати спортивні проекти (турніри, змагання тощо).
Ставлення:
ініціативність, активність у фізкультурній діяльності, відповідальність, відвага,
усвідомлення важливості співпраці під час ігрових ситуацій.
Навчальні ресурси:
спортивні змагання з різних видів спорту.
8
Соціальна та громадянська компетентності
Уміння:
організовувати гру чи інший вид командної рухової діяльності;
спілкуватися в різних ситуаціях, нівелювати конфлікти;
дотримуватися: правил чесної гри (Fair Play): поважати суперника, здобувати перемогу чесним шляхом за рахунок ретельної підготовки, з гідністю приймати поразку, пам’ятати, що головна перемога – це перемога над собою;  санітарно-гігієнічних вимог та правил безпечної поведінки під час виконання фізичних вправ, контролювати свій стан у процесі занять фізичною культурою.
Ставлення:
поцінування підтримки, альтернативних думок і поглядів; толерантність;
розуміння зв’язку між руховою активністю та здоров’ям, свідоме ставлення до власного здоров’я та здоров’я інших.
Навчальні ресурси:
командні види спорту.
9
Обізнаність та самовираження у сфері культури
Уміння:
виражати свій культурний потенціал через рухову діяльність;
удосконалювати культуру рухів.
Ставлення:
усвідомлення можливостей самовираження та самореалізації через фізичну культуру та спорт;
дотримання мовленнєвого етикету.
Навчальні ресурси:
форми фізичного виховання: спортивні свята, змагання, рухливі перерви, фізкультпаузи.
10
Екологічна грамотність і здорове життя.
Уміння:
свідомо ставитися до власного здоров’я та здоров’я інших; організувати гру чи інший вид рухової діяльності, спілкуватися в різних ситуаціях фізкультурно-спортивної діяльності,
Ставлення:
усвідомлення важливості дотримання санітарно-гігієнічних вимог при виконанні фізичних вправ, значення рухової активності в житті людини для покращення здоров’я, самоконтролю в процесі занять фізичною культурою, дотриматися правил безпечної поведінки під час уроків, змагань та інших форм фізичного виховання.
Навчальні ресурси:
форми фізичного виховання: спортивні свята, змагання, рухливі ігри.
Призначення змістових ліній.
Змістова лінія  «Екологічна безпека та сталий розвиток» націлена на формування в учнів соціальної активності, відповідальності та екологічної свідомості, готовності брати участь у вирішенні питань збереження довкілля і розвитку суспільства, усвідомлення важливості сталого розвитку для майбутніх поколінь. 
Використовувати знання про особливості фізичного стану та  адаптацію організму до фізичних навантажень в процесі  фізкультурно-оздоровчих занять, використовувати інноваційні технології для покращення здоров’я, усвідомлювати людину як частину природи, її взаємодію з природнім середовищем у процесі фізкультурно-оздоровчої діяльності, використовувати сили природи в процесі занять з фізичної культури, вміти проводити різні форми рухової активності в умовах природного середовища тощо.
Реалізація змістової лінії «Громадянська відповідальність» сприятиме формуванню відповідального члена громади і суспільства, що розуміє принципи і механізми функціонування суспільства.
Вміти ефективно співпрацювати з іншими у процесі фізичного виховання, виявляти солідарність та зацікавлення у спільному розв’язанні проблем, здійснювати критичну і практичну рефлексію, в ухваленні спільних рішень в досягненнях мети, формування відповідальності та розуміння цінностей фізичної культури, дотримання демократичних принципів у фізкультурній діяльності.
Вивченням питань, що належать до змістової лінії «Здоров'я і безпека» прагнуть сформувати учня/ученицю як духовно, емоційно, соціально і фізично повноцінного члена суспільства, який/яка здатний/на дотримуватися здорового способу життя і формувати безпечне життєве середовище.
Розуміти, що фізична культура є складовою частиною загальної культури суспільства, спрямована на зміцнення здоров’я, розвиток фізичних, морально-вольових та інтелектуальних якостей людини з метою гармонійного формування її як особистості. Усвідомлювати, що фізична культура є важливим засобом підвищення соціальної активності людей, задоволення їх моральних, естетичних та творчих запитів, життєво важливої потреби взаємного спілкування, розвиток дружніх стосунків тощо. Свідомо ставитися до власного здоров’я та здоров’я інших; вміти організувати гру чи інший вид рухової діяльності, спілкуватися в різних ситуаціях фізкультурно-спортивної діяльності, нівелювати конфлікти, здобувати чесну перемогу та з гідністю приймати поразку, дотримуватися правил чесної гри, усвідомлювати важливість дотримання санітарно-гігієнічних вимог при виконанні фізичних вправ, розуміти значення рухової активності в житті людини для покращення здоров’я, формувати навички самоконтролю в процесі занять фізичною культурою, дотриматися правил безпечної поведінки під час уроків, змагань та інших форм фізичного виховання.
Змістова лінія «Підприємливість та фінансова грамотність» націлена на розвиток лідерських ініціатив, здатність успішно діяти в технологічному швидкозмінному середовищі, забезпечення кращого розуміння молодим поколінням українців практичних аспектів фінансових питань (здійснення заощаджень, інвестування, запозичення, страхування, кредитування тощо).
Формувати уміння надавати фізкультурно-оздоровчі послуги з урахуванням особливостей конкретного підприємства, організації тощо. Сприяти формуванню здатності до оцінювання власних можливостей в процесі рухової діяльності, вміти працювати в команді, формувати навички співробітництва, реалізовувати різні ролі в ігрових ситуаціях, відповідати за прийняті рішення, усвідомлювати важливість співпраці під час ігрових ситуацій, власних позитивних сторін та визнавати свої недоліки у тактичних діях в різних видах спорту, проявляти ініціативність та активність у фізкультурній діяльності, вміти планувати змагання між класами, школами тощо та укладати кошторис запланованих змагань.
Предметна компетентність є багатокомпонентним утворенням, основними компонентами є знаннєвий, діяльнісний і ціннісний. Зміст цих компонентів розкрито в рубриці програми «Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів/учениць».
Структура навчального процесу з фізичної культури
Навчальна програма «Фізична культура. 5–9 класи» розроблена на підставі Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти (Постанова Кабінету Міністрів України від 23. 11. 2011 р. № 1392) з урахуванням Державного стандарту початкової загальної освіти (Постанова Кабінету Міністрів України від 20. 04. 2011 р. №  462) та відповідно до положень «Концепції Нової української школи» (2016)
Програма характеризується спрямованістю на реалізацію принципу варіативності, який передбачає планування навчального матеріалу відповідно до віково-статевих особливостей учнівства, їхніх інтересів, матеріально-технічного забезпечення навчального процесу, кадрового забезпечення.
Навчальна програма забезпечує:
● безперервність, єдність та наступність між початковою та старшою школою;
 ● розвивальний характер і прикладну спрямованість навчання та виховання;
● формування всебічно розвиненої й фізично-повноцінної особистості.
Навчальна програма побудована за модульною системою. Вона містить інваріантну (обов’язкову) та варіативну складову. До інваріантної частини належать: теоретико-методичні знання та загальна фізична підготовка, зміст яких реалізовується упродовж кожного уроку. Практично кожен вид спорту може бути представлений у вигляді варіативного модуля. Фахівці фізичної культури можуть розробляти свої варіативні модулі до цієї програми. Програми варіативних модулів мають пройти експертизу, отримати гриф Міністерства освіти і науки України та бути оприлюдненими для загального користування. Отже, кількість варіативних модулів з часом має зростати.
Змістове наповнення варіативної складової навчальний заклад формує самостійно із модулів, запропонованих навчальною програмою. У 5–6 класах учні мають опанувати 4–6 варіативних модулів, у 7–8 класах – 3–5, у 9 класі – 3–4 модулі. На опанування обраних модулів відводиться приблизно однакова кількість годин, але не менше ніж 18. Однак не виключається можливість мотивованого збільшення чи зменшення кількості годин на вивчення окремих модулів.
Програми варіативних модулів розроблено на п’ять років. Вони містять пояснювальну записку, зміст навчального матеріалу, очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів/учениць, орієнтовні навчальні нормативи та перелік обладнання, потрібного для освоєння модуля.
Критеріями відбору варіативних модулів є: наявність матеріально-технічної бази, регіональні спортивні традиції, кадрове забезпечення та бажання учнів/учениць. Бажання учнів/учениць визначається обов’язковим опитуванням. Перед початком навчального року шкільне методичне об’єднання розглядає вибір та розподіл варіативних модулів у кожному класі.
Варіативні модулі протягом навчання у різних класах можуть змінюватися.
Наприклад, учні/учениці вивчають:
у 5 класі – футбол (1 рік вивчення), волейбол (1 рік вивчення), легку атлетику (1 рік вивчення), плавання (1 рік вивчення) та лижну підготовку (1 рік вивчення);
у 6 класі – футбол (2 рік вивчення), волейбол (2 рік вивчення), плавання (2 рік вивчення), легку атлетику (2 рік вивчення) та бадмінтон (1 рік вивчення);
у 7 класі – футбол (3 рік вивчення), легку атлетику (3 рік вивчення), плавання (3 рік вивчення) та бадмінтон (2 рік вивчення);
у 8 класі – футбол (4 рік вивчення), настільний теніс (1 рік вивчення), гімнастику (1 рік вивчення) та баскетбол (1 рік вивчення);
у 9 класі – футбол (5 рік вивчення), гімнастику (2 рік вивчення) та баскетбол (2 рік вивчення).
За потреби у 6–9 класах у межах одного варіативного модуля можна освоїти навчальний матеріал, передбачений на два роки вивчення.
У разі освоєння двох варіативних модулів протягом одного навчального року та у випадку, коли вивчення модуля розпочинається не з 5 класу, учитель повинен скоригувати змістове наповнення варіативного модуля та нормативи оцінювання.
Організація навчального процесу з фізичної культури
Основною формою організації навчально-виховного процесу з фізичної культури в загальноосвітньому навчальному закладі є урок.
Головними вимогами до сучасного уроку фізичної культури є:
– забезпечення оптимізації навчально-виховного процесу із застосуванням елементів інноваційних методів навчання та здійснення міжпредметних зв’язків;
– забезпечення освітньої, виховної, оздоровчої, розвивальної спрямованості навчального процесу;
– формування в учнів/учениць умінь і навичок самостійно займатися фізичними вправами;
– забезпечення диференційованого підходу до організації навчального процесу з урахуванням стану здоров’я, рівня фізичного розвитку, рухової підготовленості та статі учнів/учениць, урахування їх мотивів та інтересів до занятть фізичними вправами;
використання вчителем різноманітних організаційних форм, засобів, методів і прийомів навчання;
– досягнення оптимальної рухової активності всіх учнів/учениць протягом кожного уроку з урахуванням стану здоров’я.
Відповідно до Інструкції про розподіл учнів на групи для занять на уроках фізичної культури, затвердженої наказом МОЗ та МОН від 20.07.2009 р. за  № 518/674 учні/учениці розподіляються на основну, підготовчу та спеціальну медичні групи.
Для основної медичної групи фізична підготовка проводиться в повному обсязі згідно з навчальними програмами з урахуванням індивідуальних особливостей розвитку дитини.
Учні/учениці, які за станом здоров’я віднесені до підготовчої медичної групи, відвідують обов’язкові уроки фізичної культури та опановують навчальний матеріал відповідно до вимог цієї навчальної програми. Участь у змаганнях – за додатковим дозволом лікаря.
Учні/учениці, які за станом здоров’я віднесені до спеціальної медичної групи, відвідують обов’язкові уроки фізичної культури  але виконують корегувальні вправи і вправи для загального фізичного розвитку, які їм не протипоказані.
Учні/учениці, незалежно від рівня фізичного розвитку та медичної групи, а також тимчасово звільнені від фізичних навантажень, повинні бути обов’язково присутніми на уроках фізичної культури. Допустиме навантаження для учнів/учениць, які за станом здоровя належать до підготовчої та спеціальної медичних груп, встановлює учитель фізичної культури.
Домашні завдання для самостійного виконання фізичних вправ учні/учениці отримують на уроках фізичної культури. Вони мають бути спрямовані на підвищення рухового режиму у вільний час, досягнення рекреаційно-оздоровчого ефекту. У разі відставання в розвитку фізичних якостей учитель (а у 8–9 класах разом з учнем) складає індивідуальну програму фізкультурно-оздоровчих занять, де вказується завдання занять, фізичні вправи, послідовність їх виконання, кількість повторень, інтервали відпочинку, засоби самоконтролю, відмітки про виконання завдання. Самостійні заняття за індивідуальною програмою надають учневі/учениці додаткові бонуси при оцінюванні навчальних досягнень.
При складанні розкладу навчальних занять не рекомендується здвоювати уроки фізичної культури або проводити їх два дні поспіль. Більшість уроків фізичної культури доцільно проводити на відкритому повітрі.
Оцінювання навчальних досягнень
Оцінювання навчальних досягнень учнів/учениць на уроках фізичної культури може здійснюватися за такими видами діяльності:
1. Засвоєння техніки виконання фізичної вправи (може здійснюватися окремо від прийому навчального нормативу).
2. Виконання навчального нормативу (з урахуванням динаміки особистого результату).
3. Виконання навчальних завдань під час проведення уроку.
4. Засвоєння теоретико-методичних знань.
При цьому оцінка за виконання нормативу не є домінуючою під час здійснення тематичного, семестрового чи річного оцінювання.
Для оцінювання розвитку фізичних якостей використовуються орієнтовні навчальні нормативи передбачені цією програмою та нормативи запропоновані у кожному модулі по роках вивчення. Порядок їх проведення визначає вчитель відповідно до календарно-тематичного планування.
При складанні навчального нормативу за його показником визначають рівень досягнень (низький, середній, достатній, високий), а потім за технічними показниками виконання рухової дії та теоретичними знаннями виставляють оцінку в балах. Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів із фізичної культури затверджені наказом МОН України від 05.05.08 р. № 371.
Оцінюючи навчальні досягнення учнів/учениць з фізичної підготовленості, потрібно дотримуватися таких вимог:
1. Навчальні нормативи складають діти основної медичної групи, які на момент прийняття нормативу не скаржаться на погане самопочуття та стан здоров’я.
2. Кожній заліковій вправі передує спеціальна фізична підготовка (не менше як на двох заняттях).
3. Перед складанням нормативу вчитель проводить розминку, а після — відновлювальні вправи.
4. Учні/учениці мають можливість перескласти норматив на визначеному вчителем занятті.
5. Учитель зобов’язаний забезпечити безумовне дотримання правил і виконання вимог щодо безпеки під час здачі нормативів.
6. Оцінювання навчальних досягнень учнів/учениць, віднесених до підготовчої групи здійснюється на загальних підставах.
При оцінюванні навчальних досягнень ш колярів/школярокз фізичної культури також враховуються: особисті досягнення протягом навчального року; ступінь активності часть у спортивних змаганнях усіх рівнів. На основі зазначених показників учителі можуть застосовувати різноманітні системи нарахування «бонусних» балів. Наприклад, якщо учень (учениця) викона(в/ла) залікову вправу на певний рівень, але при цьому його (її) особистий результат виконання цієї вправи поліпшився порівняно з попереднім показником, учитель може виставити оцінку на 1–2 бали вищу за ту, яка передбачається навчальними нормативами.
 Учні/учениці, які за станом здоров’я віднесені до підготовчої медичної групи, оцінюються за теоретико-методичні знання, техніку виконання вправ, складання відповідних нормативів, які їм не протипоказані.
У період з 01.09 до 01.10 кожного навчального року з метою адаптації учнів/учениць до навантажень на уроках фізичної культури прийом навчальних нормативів не здійснюють, а заняття мають рекреаційно-оздоровчий характер з помірними навантаженнями.
Невиконання нормативів з причин, незалежних від учня/учениці, непропорційний фізичний розвиток, пропуски занять з поважних причин, не є підставою для зниження підсумкової оцінки успішності.











Теоретико-методичні знання  та загальна фізична підготовка
5 клас
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів/учениць
Зміст навчального матеріалу
Теоретико-методичні знання
Знаннєвий компонент
Учень, учениця:  характеризує:  здоровий спосіб життя; поняття: фізичний розвиток, фізична підготовленість, вид спорту та  Олімпійський принцип «Fair Play»
наводить приклади: особливостей фізичного виховання в Стародавній Греції; чесної поведінки під час занять з видів спорту та у повсякденному житті; видів спорту.
Ціннісний компонент
володіє: методами самоконтролю за дотриманням правильного положення тіла; основними прийомами самоконтролю за об’єктивними показниками (ЧСС) під час занять фізичними вправами;
Діяльнісний компонент
дотримується правил: гігієни та санітарії; безпеки на уроках і під час позакласних фізкультурних занять; Олімпійського принципу «Fair Play»: повага до суперника, суддів, уболівальників, здобуття перемоги завдяки наполегливим тренуванням, а не за будь-яку ціну та ін.


Загальна характеристика здорового способу життя.
Поняття фізичного розвитку та фізичної підготовле­ності, вид спорту.  «Олімпійський принцип Fair Play».

Фізичне виховання у Стародавній Греції.
Правила гігієни та санітарії під час занять фізичною культурою.
Основи самоконтролю під час занять фізичними вправами.
Правила безпеки на уроках і під час позакласних фізкультурних занять.

Загальна фізична підготовка
Когнітивний та діяльнісний компонент
Учень, учениця: виконує: перешикування з колони по одному в колону по чотири дробленням і зведенням, із колони по два, чотири розведенням і злиттям; рух уперед з кроку на місці;
ходьбу по діагоналі, «протиходом» та «змійкою»; різновиди ходьби, бігу та стрибків;
загальнорозвивальні вправи на місці та в русі, без предмета, з предметами (м’ячами, гімнастичними палицями, обручами, скакалками), у парах;
вправи для формування постави та запобігання плоскостопості;
 танцювальні вправи;
 повторний біг на відрізках 10–30 м; прискорення до 10 м із різних вихідних положень; біг зі зміною швидкості і напрямку за сигналом;
 різновиди стрибків із завданнями; стрибки з поворотами на 90 та 180°; акробатичні вправи; подолання смуги перешкод, «човниковий» біг 4×9 м, рухливі та народні ігри, естафети.
бере участь у рухливих, народних іграх та естафетах;
виконує: згинання і розгинання рук в упорі лежачи; підтягування у висі (хл.) та висі лежачи (дівч.), присідання, піднімання тулуба з положення лежачи; піднімання тулуба з положення лежачи на животі; вправи з гантелями (до 1 кг), еспандерами, з предметами збільшеної ваги у парах;
виконує: вистрибування з присіду вгору; стрибки з місця в довжину та висоту; стрибки в «глибину» з на­ступним вистрибуванням угору; метання малого м’яча;
вправи з широкою амплітудою рухів руками і ногами; махові рухи; активні та пасивні нахили; відведення рік та рук за допомогою партнер(а/-ки); вправи на розтягування;
рівномірний біг до 1000 м; повторний біг 4×30 м, 2×60 м

Стройові вправи



ходьба, біг; стрибки;

загальнорозвивальні вправи; 


вправи для формування постави та запобігання плоскостопості;
танцювальні вправи;
вправи для розвитку швидкості


 спритності;




сили;





швидкісно-силових якостей;


гнучкості;



витривалості
Діяльнісний та ціннісний компонент
бере участь у рухливих, народних, спортивних іграх та естафетах, усвідомлює їх значення

Рухливі, народні,спортивні  ігри та естафети
6 клас
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів/учениць
Зміст навчального матеріалу
Теоретико-методичні знання
Знаннєвий компонент
 Учень, учениця:
наводить приклади впливу шкідливих звичок на здоров’я людини;
характеризує: Олімпійські ігри у Стародавній Греції; особливості фізичного розвитку і функціонального стану організму у підлітковому віці; засоби і методи контролю витривалості;
Ціннісний та діяльнісний компонент
 володіє методами самоконтролю фізичного стану під час занять вправами, спрямованими на розвиток витривалості;
пояснює значення та дотримується  правил: поведінки під час плавання у басейнах та водоймищах; безпеки на уроках і під час позаурочних фізкультурних занять;


Шкідливі звички та їх вплив на здоров’я людини.
Олімпійські ігри у Стародав­ній Греції.
Особливості фізичного розвитку і функціонального стану організму в підлітковому періоді.

Засоби розвитку витривалості та методи контролю.

Правила поведінки під час занять плаванням у басейнах та водоймищах

Загальна фізична підготовка
Когнітивний та діяльнісний компонент
Учень, учениця:
виконує: шикування та перешикування раніше вивченими способами; стройовий крок, розмикання та змикання на місці; команди: «Збільшити дистанцію», «Зменшити дистанцію»; рух по межах, кутах і точках залу;
виконує: різновиди ходьби, бігу та стрибків;
виконує: загальнорозвивальні вправи на місці та в русі, без предмета, з предметами (м’ячами, гімнастичними палицями, обручами, скакалками), у парах;
 виконує: вправи для формування постави та запобігання плоскостопості;
 танцювальні вправи;
 повторний біг на відрізках 10–30 м; прискорення до 10 м із різних вихідних положень; біг зі зміною швидкості і напрямку за сигналом;
 багаторазові стрибки з поворотами на 90, 180 та 360°; акробатичні вправи; вправи на підвіщеній опорі; подолання смуги перешкод, «човниковий» біг 4×9 м, біг з різних вихідних положень;
 згинання і розгинання рук в упорі лежачи; підтягування у висі (хл.) та висі лежачи (дівч.), присідання, піднімання тулуба з положення лежачи; піднімання тулуба з положення лежачи на животі; вправи з гантелями (до 1 кг), еспандерами, з предметами збільшеної ваги у парах; пересування  в упорі на руках;
  вистрибування з присіду вгору; стрибки з місця в довжину та висоту; стрибки в «глибину» з наступним вистрибуванням угору; метання малого м’яча; серійні стрибки з поштовхом  однією та двох ніг; кидки і ловіння набивного м’яча (1кг);
  вправи з широкою амплітудою рухів руками і ногами; махові рухи; активні та пасивні нахили; відведення ніг та рук за допомогою партнера; вправи на розтягування;
виконує: рівномірний біг до 1200 м; перемінний біг 200–400-метрових відрізків по черзі с прискореною ходьбою 30–50 м; стрибки через скакалку


Стройові вправи;




ходьба, біг; стрибки;
загальнорозвивальні вправи; 


вправи для формування постави та запобігання плоскостопості;
танцювальні вправи;
Вправи для розвитку швидкості;


 спритності;



сили;





швидкісно-силових якостей;




гнучкості;


витривалості


Ціннісний та діяльнісний компонент
бере участь в рухливих, народних іграх та естафетах, усвідомлює їх значення

Рухливі, народні , спортивні ігри та естафети
7 клас
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів/учениць
Зміст навчального матеріалу
Теоретико-методичні знання
Знаннєвий компонент
Учень, учениця:
пояснює значення раціонального рухового режиму для здоров’я людини;
називає форми занять рекреаційної, фізкультурно-оздоровчої та спортивної спрямованості;
характеризує: відродження Олімпійських ігор сучасності; засоби та методи розвитку сили, гнучкості; ознаки перевтоми;
Ціннісний компонент
володіє: методами контролю за розвитком сили, гнучкості; засобами самоконтролю за адекватністю фізич­них навантажень за суб’єктивними відчуттями;
Діяльнісний компонент
дотримується правил безпеки на уроках і під час позаурочних фізкультурних занять


Раціональний руховий режим школяра (добовий, тижневий та протягом року).
Форми занять рекреаційної, фізкультурно-оздоровчої та спортивної спрямованості.
Відродження Олімпійських ігор сучасності.


Засоби розвитку сили, гнучкості та методи контролю.
Ознаки перевтоми та засоби їх попередження.
Правила безпеки на уроках і під час позаурочних фізкультурних занять
Загальна фізична підготовка
Когнітивний та діяльнісний компонент
Учень, учениця:
виконує: шикування та перешикування на місці із зімкнутого двошеренгового строю в одношеренговий; зміна напрямку заходженням плечем;
  різновиди ходьби, бігу, стрибків вивчені в попередніх роках;
   загальнорозвивальні вправи: вправи на місці та в русі, в парах, без пред­мета, з предметами (м’ячами, обручами, гімнастичними палицями, скакалками, набивними м’ячами (1 кг)), у парах;
  вправи для формування постави та запобігання плоскостопості;
  танцювальні вправи;
  повторний біг на відрізках 15–30 м; прискорення до 15 м із різних вихідних положень зі зміною швидкості і напрямку за сигналом;
  різновиди стрибків із завданнями зі зміною напряму; стрибки з пово­ротами, через різноманітні предмети; акробатичні вправи; подолання смуги перешкод; «човниковий» біг 4×9 м;
  рівномірний біг до 1000 м; перемінний біг 200–400-метрових відрізків зі швидкістю 2–3,5 м/с і 30–50 м прискореного бігу зі швидкістю 4,0–4,5 м/с; стрибки через скакалку;
  згинання і розгинання рук в упорі лежачи (хл.) від лави (дівч.); підтягу­вання у висі та у висі лежачи (дівч.); присідання на одній та двох ногах; згинання та розгинання рук в упорі стоячи біля стіни під кутом 45–50°; кидання і ловіння набивного м’яча в парах;
   вправи з широкою амплітудою рухів руками і ногами; махові рухи; активні та пасивні нахили; відведення ніг та рук за допомогою партнера; вправи на розтягування


Стройові вправи


ходьба, біг,  стрибки;

загальнорозвивальні вправи;



вправи для формування постави;

танцювальні вправи;
вправи для розвитку швидкості;


вправи для розвитку спритності;



вправи для розвитку витривалості;



вправи для розвитку сили;




вправи для розвитку гнучкості


Діяльнісний компонент
бере участь у спортивних іграх та естафетах

Спортивні  ігри та естафети
8 клас
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів/учениць
Зміст навчального матеріалу
Теоретико-методичні знання
Знаннєвий компонент
Учень, учениця:
наводить приклади визначних спортивних досягнень олімпійців;
характеризує цінності олімпізму,
називає: ознаки обмороження, опіків та профілактику їх попередження; правила загартування холодовими та тепловими процедурами;
Ціннісний компонент
пояснює значення занять фізичною культурою та спортом для підтримання розумової працездатності;
характеризує засоби та методи розвитку швидкісно-силових якостей;
Діяльнісний компонент
дотримується правил безпеки на уроках і під час поза­урочних фізкультурних занять


Визначні спортивні досягнення олімпійців.

Основні цінності олімпізму.
Правила загартування холодовими та тепловими процедурами. Допомога при обмороженнях та опіках.
Значення занять фізичною культурою та спортом для підтримання розумової працездатності.
Засоби розвитку швидкісно-силових якостей та методи контролю.

Правила безпеки на уроках і під час позаурочних фізкультурних занять
Загальна фізична підготовка
Знаннєвий та діяльнісний компонент
Учень, учениця:
виконує: повороти в русі наліво, направо, команду «Прямо!», організовувальні вправи;
  різновиди ходьби, бігу, стрибків;
  вправи в русі, в парах, у трійках, без предмета, з предметами (набивними м’ячами, гантелями, гімнастичними лавами, джгутами);
  вправи для формування постави та запобігання плоскостопості;
повторний біг на відрізках 15–30 м, прискорення до 20 м з різних вихідних положень; біг зі зміною швидкості і напрямку за сигналом;
виконує: різновиди стрибків із завданнями; стрибки з поворотами, через різноманітні предмети; метання м’яча в ціль; акробатичні вправи; вправи на підвищеній опорі; подолання смуги перешкод, «човниковий» біг 4×9 м; естафети, що складаються із комбінованих вправ;
  рівномірний біг до 1500 м; чергування бігу та ходьби  на дистанції до 1700 м; стрибки через скакалку;
   згинання і розгинання рук в упорі лежачи; підтягування у висі та у висі лежачи на перекладині; присідання на одній та двох ногах; пересування в упорі на руках; вправи з гантелями, гумовими джгутами;
 вправи з широкою амплітудою рухів руками і ногами; махові рухи; активні та па­сивні нахили; відведення ніг та рук за допомогою партнер(а/-ки); вправи на розтягування; вправи з гімнастичною палицею або скакалкою, складеною вчетверо;
  стрибки на одній та двох ногах у довжину та висоту; перестрибування через перешкоди, відштовхуючись однією та двома ногами; вистрибування з присіду; кидки і ловіння набивного м’яча (1 кг) в парах; кидки набивного м’яча (1 кг) різними способами;


Стройові вправи


ходьба; біг; стрибки;
загальнорозвивальні вправи;

вправи для формування постави;

вправи для розвитку швидкості;


вправи для розвитку спритності;




вправи для розвитку витривалості;

вправи для розвитку сили;



вправи для розвитку гнучкості;




вправи для розвитку швидкісно-силових якостей



Діяльнісний компонент бере участь у спортивних іграх;дотримується правил безпеки на уроках і під час позаурочних фізкультурних занять

Спортивні ігри

9 клас
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів/учениць
Зміст навчального матеріалу
Теоретико-методичні знання
Знаннєвий та діяльнісний компонент
Учень, учениця:
пояснює основи раціонального харчування;
називає: досягнення українських олімпійців на міжнародній арені, роль Національного олімпійського комітету України для розвитку спорту;
має уявлення про правила домедичної допомоги під час травм;
дотримується правил безпеки на уроках і під час позаурочних фізкультурних занять;
Ціннісний компонент
характеризує правила самостійних занять фізичними вправами;


Основи раціонального харчування.
Олімпійська Україна. Національний олімпійський комітет України.

Домедична допомога при травмах (забій, вивих, перелом, розтягнення).
Правила безпеки на уроках і під час позаурочних фізкультурних занять.

Правила самостійних занять фізичними вправами.
Загальна фізична підготовка
Знаннєвий та діяльнісний компонент
Учень, учениця:  виконує: організовувальні вправи, поворот кругом в русі;
  різновиди ходьби, бігу, стрибків;
  загальнорозвивальні вправи; вправи в русі, в парах, у трійках, у групах, із предметами – набивними м’ячами, гімнастичними лавами, джгутами;
  вправи для формування постави та запобігання плоскостопості;
  повторний біг на відрізках 30–60 м; прискорення до 30 м з різних вихідних положень; біг зі зміною швидкості й напрямку за сигналом;
  різновиди стрибків із завданнями; стрибки з поворотами, через різноманітні предмети; подолання смуги перешкод, «човниковий» біг 4×9 м;
рівномірний біг до 1500 м; біг 300–400 м з інтервалом по 1–2–3 рази; біг у перемінному темпі до 2000 м; стрибки через скакалку;
виконує: згинання і розгинання рук в упорі лежачи; підтягування у висі та у висі лежачи на перекладині; при­сідання на одній та двох ногах; вправи з гантелями, з подоланням ваги партнера, вправи на силових тренажерах;
 вправи з широкою амплітудою рухів руками й ногами; махові рухи; активні та пасивні нахили; вправи на роз­тягування; вправи з гімнастичною палицею або скакалкою, складеною вчетверо;
  стрибки з місця в довжину та висоту; серійні стрибки з поштовхом однієї та двох ніг; вистрибування з присіду; стрибки «в глибину» з наступним вистрибуванням угору; кидки і ловіння на­бивного м’яча (1 кг) в парах

Стройові вправи;

ходьба; біг; стрибки;
загальнорозвивальні вправи;


вправи для формування та корекції постави;
вправи для розвитку швидкості;


вправи для розвитку спритності;


вправи для розвитку витривалості;


вправи для розвитку сили;




вправи для розвитку гнучкості;



вправи для розвитку швидкісно-силових якостей


Діяльнісний компонент
бере участь у спортивних іграх

Спортивні  ігри


























Орієнтовні навчальні нормативи для оцінювання розвитку фізичних якостей
5 клас
Показники фізичних якостей
Рівень компетентності
Низк
Сер
Дост
Вис
Швидкість:
Біг 30 м (с)
Хл.
7,0 +
7,0
6,5
5,8
Дівч.
7,4 +
7,4
6,9
6,2
Витривалість: рівномірний біг без урахування часу (м)
Хл.
До 600
600
800
1000
Дівч.
До 500
500
800
1000
Гнучкість: нахил ту­луба вперед із поло­ження сидячи (см)
Хл.
До 2
2
3
5
Дівч.
До 5
5
7
10
Сила: підтягування (кількість разів)
Хл. у висі     Дівч. у висі лежачи
Хл.
До 2
2
3
4
Дівч.
До 3
3
6
8
Згинання та розгинання рук в упорі лежачи
(кількість разів) Хл. від підлоги    Дівч. від лави
Хл.
До 4
4
7
10
Дівч.
До 4
4
6
8
Спритність: човниковий біг 4×9 м (с)
Хл.
13,3
12,6
12,0
11,4
Дівч.
14,0
13,4
12,8
12,2
Швидкісно-силові: стрибок у довжину з місця (см)
Хл.
До 120
120
140
160
Дівч.
До 110
110
120
140
Метання малого м’яча на дальність (м)
Хл.
До15
15
22
28
Дівч.
До 10
10
13
16
Піднімання тулуба в сід за 30 с (кількість разів)
Хл.
До 10
10
16
20
Дівч.
До 9
9
15
19

6 клас
Показники фізичних якостей
Рівень компетентності
низьк
сер
дост
вис
Швидкість:
Біг 30 м (с)
Хл.
Більше 6,7
6,7
6,2
5,6
Дівч.
Більше 7,1
7,1
6,6
6,0
Витривалість: рівномірний біг без урахування часу (м)
Хл.
До 700
700
1000
1200
Дівч.
До 600
600
800
1000
Гнучкість: нахил тулуба вперед із положення сидячи (см)
Хл.
До2
2
4
6
Дівч.
До 6
6
8
11
Сила: підтягування (кількість разів)
Хл. у висі     Дівч. у висі лежачи
Хл.
До 2
2
4
5
Дівч.
До 4
4
8
12
Згинання та розгинання рук в упорі лежачи (кількість разів)   Хл. від підлоги    Дівч. від лави
Хл.
До 6
6
10
14
Дівч.
До 5
5
7
9
Спритність:човниковий біг 4×9 м (с)
Хл.
12,9
12,3
11,7
11,1
Дівч.
13,7
13,1
12,5
11,9
Швидкісно-силові: стрибок у довжину з місця (см)
Хл.
До 130
130
150
170
Дівч.
До 120
120
130
150
Метання малого м’яча на дальність (м)
Хл.
До 17
17
24
30
Дівч.
До 12
12
15
18
Піднімання тулуба в сід за 30 с (кількість разів)
Хл.
До 11
11
17
21
Дівч.
До 10
10
16
20
7 клас
Показники фізичних якостей
Рівень компетентності
низький
середній
достатній
високий
Швидкість:
біг 30 м (с)
Хл.
6,4+
6,4
6,0
5,4
Дівч.
 6,8+
6,8
6,4
5,8
Витривалість: рівномірний біг 1000 (хв.с)
Хл.
5.30+
5.30
5.00
4.40
Дівч.
6.00+
6.00
5.30
5.10
Гнучкість: нахил тулуба вперед із положення сидячи (см)
Хл.
До 2
2
4
7
Дівч.
До 7
7
9
12
Сила: підтягування (кількість разів)
Хл. у висі     Дівч. у висі лежачи
Хл.
До 3
3
5
7
Дівч.
До 5
5
10
15
Згинання та розгинання рук в упорі лежачи (кількість разів) Хл. у висі     Дівч. у висі лежачи
Хл.
До 9
9
14
18
Дівч.
До 6
6
9
12
Спритність: човниковий біг 4×9 м (с)
Хл.
12,5
11,9
11,3
10,8
Дівч.
13,4
12,8
12,3
11,8
Швидкісно-силові: стрибок у довжину з місця (см)
Хл.
До 140
140
160
180
Дівч.
До 130
130
140
160
Метання малого м’яча на дальність (м)
Хл.
До 20
20
26
34
Дівч.
До 14
14
16
20
Піднімання тулуба в сід за 30 с (кількість разів)
Хл.
До 12
12
18
22
Дівч.
До 11
11
17
21
8 клас
Показники фізичних якостей
Рівень компетентності
низький
середній
достатній
високий
Швидкість:
біг 30 м (с)
Хл.
Більше 6,2
6,2
5,8
5,2
Дівч.
Більше 6,7
6,7
6,2
5,6
Витривалість: рівномірний біг (хв.с)
Хл. 1500 м
Більше 8.00
8.00
7.20
6.50
Дівч. 1000 м
Більше 6.00
6.00
5.30
5.10
Гнучкість: нахил тулуба вперед із положення сидячи (см)
Хл.
До 2
2
5
8
Дівч.
До 8
8
10
13
Сила: підтягування (кількість разів)
Хл.
До 3
3
6
8
Дівч.
До 5
5
12
16
Згинання та розгинання рук в упорі лежачи
(кількість разів)
Хл.
До 10
10
15
20
Дівч.
До 7
7
10
13
Спритність: човниковий біг 4×9 м (с)
Хл.
12,1
11,6
11,0
10,4
Дівч.
13,1
12,6
12,0
11,5
Швидкісно-силові: стрибок у довжину з місця (см)
Хл.
До 150
150
170
185
Дівч.
До 130
130
145
165
Метання малого м’яча на дальність (м)
Хл.
До 23
23
30
36
Дівч.
До 15
15
18
22
Піднімання тулуба в сід за 30 с (кількість разів)
Хл.
До 13
13
19
24
Дівч.
До 12
12
18
23

9 клас
Показники фізичних якостей
Рівень компетентності
низький
середній
достатній
високий
Швидкість:
біг 30 м (с)
Хл.
Більше 6,0
6,0
5,6
5,0
Дівч.
Більше 6,7
6,7
6,0
5,5
Витривалість: рівномірний біг (хв.с)
Хл. 1500 м
Більше 7.30
7.30
7.00
6.30
Дівч. 1000 м
Більше 6.00
6.00
5.30
5.10
Гнучкість: нахил тулуба уперед із положення сидячи (см)
Хл.
До 2
2
5
9
Дівч.
До 9
9
11
14
Сила: підтягування (кількість разів)
Хл.у висі
До 3
3
7
10
Дівч. у висі лежачи
До 5
5
15
18
Згинання та розгинання рук в упорі лежачи
(кількість разів)
Хл. (від підлоги)
До 12
12
18
25
Дівч. (від лави)
До 8
8
12
15
Спритність: човниковий біг 4×9 м (с)
Хл.
11,7
11,2
10,6
10,1
Дівч.
12,8
12,3
11,8
11,3
Швидкісно-силові: стрибок у довжину з місця (см)
Хл.
До 160
160
180
200
Дівч.
До 135
135
150
170
Метання малого м’яча на дальність (м)
Хл.
До 26
26
32
40
Дівч.
До 16
16
19
24
Піднімання тулуба в сід за 30 с (кількість разів)
Хл.
До14
14
20
26
Дівч.
До 13
13
19
25




Немає коментарів:

Дописати коментар